torstai 5. helmikuuta 2009

Kapitalistinen halukone?

Hietala on jauhanut uusromantiikasta jo 15 vuotta, psykologian oppikirjat menivät 2000-luvun alussa uusiksi, kun tuli tunteet mukaan, reaalitalous on pelkkää psykologiaa, media kusettaa kaikkia mennen tullen, ja sitten törmäsin kirjaan Mediaa käsittämässä, jossa Turun mediatutkimuksen proffa puhuu halusta. Siis pelkkää viettiteoriaa koko bkt?

Sihvonen on kiinnostunut koneiden ja sisällön suhteista. Mediassa ei ole kyse kuvasta tai äänestä, vaan erilaisista halun kanavoinneista. Hän päätyy Freudin, Lacanin, de Lauretiksen ja Zizekin kautta halukoneeseen: olennaisinta on halun tuottaminen, halutuotanto.

Olennaisin kysymys on, minne halu paikannetaan: subjektiin vai halun liikkeeseen, haluamiseen?

Minä näen median halua ylläpitävänä pyöränä. Mielenkiintoista on, kuinka mainonta on valjastettu lamanestotalkoisiin, viime viikolla Kauppalehdessä oli 3 merkittävän poliitikon lamankaatolupa, mediatilaa on saanut myös Älä ruoki lamaa - kampanja (josta muuten Voimassa oli loistava antimainos).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti