Suomalainen strateginen markkinointiosaaminen on ohutta. Täällä tyydytään mainokseen, jonka Hasan heittää hihasta pöydälle, ja sanotaan että "just tällaista me toivottiin, vihreetä kun meidän logokin on vihreä".
Markkinointi jää operatiivisen tason puuhasteluksi, kun myynti, markkinointi ja johto eivät tiedä toistensa tekemisistä.
Markkinoinnin strateginen kumppani voi pahimmassa(?) tapauksessa olla mainos- tai mediatoimisto, jonka hallussa on kyllä leiskat, tikkerit, java ja google, mutta jolla ei välttämättä ole minkäänlaista strategista otetta asiakkaan bisneksestä.
Markkinointitutkimus saatetaan nähdä markkinointitoimenpiteenä, eikä kampanjatestauksen yhteydessä kysyä mainoksesta mitään negatiivista - ja koska ihmiset vastaavat siihen, mitä niiltä kysytään, tuloksista saadaan halutunlaisia. Jos kuluttajat eivät ole ymmärtäneet tutkittua mainosta "oikein" ja ad:t ovat presiksessä paikalla, vika on kuluttajissa ja pitää sanat asetella varovasti. Been there, done that.
Toki on myös firmoja, joissa markkinointi otetaan vakavasti.
Ja koska edelleen eletään brändien aikaa, aion jatkossa hioa omaa brändiäni sloganilla kuluttajaymmärryksestä strategiseen markkinointiin. Ami ei tee mulle mainosta, koska markkinointia johdetaan kulmahuoneesta, eikä mainostoimiston "luovasta" neukkarista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti