lauantai 26. syyskuuta 2009

My life came to a crossroads - seksuaalisuuden kynnykset mainoksissa

Instrumentariumin Marie-mainos sai tänä vuonna Setan jakaman Kunniarotta-antipalkinnon. Instrun mainos pitää yllä erontekoa meihin ja muihin, homoihin ja heteroihin. Merkittävin kuva videolla mielestäni onkin kuva, jossa hyvä/n/näköinen optikko Marcus seisoo homobaarin kynnyksellä ylittämättä sitä. Miehet ylittävät jälleen kadun (=seksuaalisen suuntautumisen), ja saavat pelastuksen Instrusta. Homobaarin sijalla ei voisi olla vammaisten palvelutaloa tai kerjäläisten leiriä Pasilan ratapihalla.


Miten klassiseen tarinankerronnan kaavaan ja semioottisen neliöön mainos on kirjoitettu! Mutta tarina kompastuu omaan nokkeluuteensa - perinteisesti pelastaja ja pelastettu eivät ole samaa sukupuolta...

Toinen mielenkiintoinen mainos on Vaihda tuoreempaan. Valmisruokamarkkinoiden markkinajohtajilla, Saarioisella ja Atrialla on eri konseptit: Saarioinen vapauttaa äidit einesruuan syyllistävyydestä sloganilla Äitien tekemää ruokaa, kun taas Atria paukuttaa isolla kampanjalla vanhemman naisen ja nuoren miehen seksistä. Kun Audi-mies sanoi ääneen sen, mitä osa miehistä ajattelee, leimahtivat keskustelupalstat - nainen sen sijaan voi vaihtaa tuoreempaan ilman suurempaa polemiikkia.

=> Naisen seksuaalisuuden esitystavat ja -tilat ovat valtavirtamediassa jo paljon laajemmat kuin miehen.

Työpaikan nuoret suunnittelijapojat ostavat nykyään Atriaa, koska haaveilevat kypsästä naisesta flyygelin päällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti